paavo panda

VINKKEJÄ


Oman sarjakuvan kerronta ja suunnittelu vinkkejä 

Käyn läpi sarjakuvan perusteita ja kuvan suunnittelun ja sommittelun perusteita Jumi & Jami hahmojen avulla.

Vaikka puhunkin sarjakuva harrastuksen aloittamisesta "toivomuskaivo" osiossa. Ei vinkit rajoitu ainoastaan sarjakuvan kerrontaan. Näitä samoja vinkkejä voi käyttää kaikessa luovassa kuvan suunnittelu työssä animaatiosta tai soveltaa vinkkejä vaikka pelin suunnitteluun.

3 Ruudun "strippi" sarjakuvan suunnittelu storyboardin avulla

Kaksiuloitteinen hahmosuunnittelu

Vinkkejä hahmosuunnitteluun

Kun suunnittelet hahmoa, joka kuvataan eri-ikäisenä projektissasi. Ota huomioon ainakin nämä kolme seikkaa:

  • ruumiinrakenne
  • yksityiskohdat
  • mittasuhteet

Esimerkissä käytän kahta possuhahmoa. Hahmot on piirretty hieman eri erityyleillä.

TARINA

Kun mielestäni tarina ja kuvat vaikuttivat selkeiltä aloitin kuvan piirtämisen tussilla. Tussaus vaiheessa on helppo vielä selkeyttää kuvaa, sillä mitään ei ole päätetty kun piirrät tai hahmottelet kuvaa hennosti lyijykynällä. Usein piirrän saman kuvan moneen kertaan, kunnes olen siihen itse tyytyväinen. (Vaikka muut eivät ehkä huomaisi piirroksissa mitään eroa.)

Emämunaus strippiä muokkasin lopuksi vielä digitaalisesti. Skannasin siis piirtämäni ääriviiva piirokset sähköiseen muotoon ja lisäsin hieman varjostusta ja tekstuuria kuvaan ja sarjakuvan otsikon, jonka olin hahmotellut erilliselle paperille jälkikäteen.

EMÄMUNAUS 

"Ärsyttävä" naapuri

Tarina kuvan takana. Lisää infoa tarinan ideointivaiheista löytyy täältä.

M G (mirva grönqvist 2017)